Tematy kompleksowe, wiersze, piosenki - gr. IX
Opublikowano: 2021-10-04 15:40, Numer artykułu: 44115 , Autor: L.Peplińska
Temat kompleksowy na tydzień 10-14.03.2025r
„Zwierzęta naszych pól i lasów”
„Zwierzęta naszych pól i lasów”
Treści programowe:
Przyroda
Obserwacja przyrody
• oglądanie filmów przyrodniczych, książek, albumów, tablic, korzystanie z internetu
(poznawanie przyrody w sposób pośredni)
• zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w
różnym czasie.
Przyroda wiosną
• poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa,
bezpieczeństwo, pokarm)
• poznawanie łąki wiosną wszystkimi zmysłami; oglądanie, wąchanie, słuchanie odgłosów z
zamkniętymi oczami
• poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin
• wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady
• poznawanie właściwości powietrza i jego roli w życiu ludzi i zwierząt.
Procesy poznawcze
Myślenie (logiczne)
• tworzenie uogólnień do podanych nazw przedmiotów, roślin, zwierząt.
Słuch fonematyczny
• czytanie sylab, wyrazów (o prostej budowie fonetycznej)
• wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
• klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.
Działalność plastyczna
Zainteresowania plastyczne
• działanie na różnych formach papieru, na różnych kształtach
• próby planowania swoich czynności podczas działań plastycznych.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
• śpiewanie (indywidualnie i w grupie) poznanych piosenek.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
• uczestniczenie w ćwiczeniach
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
• rozwijanie mowy,
• zwracanie uwagi dzieci na nienawiązywanie kontaktów z obcymi osobami,
• poznawanie zachowania się wybranych zwierząt,
• określanie tempa poruszania się zwierząt,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie umiejętności wokalnych,
• rozwijanie sprawności ruchowej,
• rozwijanie sprawności manualnej,
• poznawanie zwyczajów sowy,
• poznawanie przedstawicieli zwierząt żyjących na polu,łące oraz przedstawicieli zwierząt
żyjących w lesie,
• rozwijanie słuchu fonematycznego,
• poznawanie właściwości fizycznych powietrza,
• przybliżanie wiadomości o życiu mrówek.