Tematy kompleksowe, wiersz, piosenka gr.II

Opublikowano: 2021-09-02 20:36, Numer artykułu: 42774 , Autor: L.Pstrąg

 

Październik
Temat kompleksowy: Świat owoców i warzyw.
Czas realizacji: 04.-15.10. 2021.
Dziecko:
• Obserwuje środowisko przyrodnicze, zwraca uwagę na dominującą kolorystykę oraz zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.
• Rozpoznaje i nazywa wybrane owoce i warzywa; rozróżnia je za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.
• Rozumie konieczność spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin.
WIERSZ: „Na straganie” J. Brzechwa
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
"Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze."
"Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!"
Rzecze na to kalarepka:
"Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!"
Groch po brzuszku rzepę klepie:
"Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?"
"Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może."
"A to feler" -
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
"Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?"
Burak tylko nos zatyka:
"Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą."
"A to feler" -
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
"Gdzie się pani tu gramoli?!
"Nie bądź dla mnie taka wielka" -
Odpowiada jej brukselka.
"Widzieliście, jaka krewka!" -
Zaperzyła się marchewka.
"Niech rozsądzi nas kapusta!"
"Co, kapusta?! Głowa pusta?!"
A kapusta rzecze smutnie:
"Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!"
"A to feler" -
Westchnął seler.

PIOSENKA : „Czerwony pomidorek”
I Czerwony pomidorek w ogrodzie sobie spał.
Poduszkę z chłodnej rosy pod główką swoją miał,
A gdy wyjrzało słońce otworzył oczka swe
I spostrzegł, że cebulka dziś z nim zatańczyć chce.
Ref. Pomidorek, pomidorek bardzo dziś raduje się,
Bo cebulka w złotej sukni właśnie dziś zatańczyć chce.
Pomidorek, pomidorek podskakuje ile tchu,
A cebulka w złotej sukni chętnie w tym pomaga mu.
II Usłyszał to ogrodnik, otworzył okno swe
I spostrzegł jak pomidor z cebulką bawią się.
Nie wierzył własnym oczom i zaraz z całych sił
Uszczypnął się w policzek i wtedy pewien był.
Ref. Pomidorek, pomidorek….
III Zbudziły się warzywa, zaczęły pląsy swe
Szczypiorek i rzodkiewka wspaniale bawią się
Marchewka i pietruszka splątały natki swe,
A burak z kalarepką zobaczył właśnie, że.
Ref. Pomidorek, pomidorek….

Temat kompleksowy: Zaczarowany świat pana Tuwima.
Czas realizacji: 18.-22.10.2021.
Dziecko:
• Rozwinie zainteresowanie literaturą dla dzieci.
• Pozna wybrane utwory J. Tuwima.
• Uważnie słucha tekstów literackich oraz poprawnie odpowiada na pytania związane z treścią utworu.
WIERSZ: „Pstryk” J. Tuwim
Sterczy w ścianie taki pstryczek,
Mały pstryczek-elektryczek,
Jak tym pstryczkiem zrobić pstryk,
To się widno robi w mig.
Bardzo łatwo:
Pstryk – i światło!
Pstry potem jeszcze raz,
Zaraz mrok otoczy nas.
Jak pstryknąć trzeci
raz- Znowu dawny świeci blask.
Taką moc ma tajemną
Ten ukryty w ścianie smyk!
Ciemno – widno –
Widno – ciemno.
Któż to jest ten mały pstryk?
Może świetlik? Może ognik?
Jak tam dostał się i skąd?
To nie ognik. To przewodnik.
Taki drut, a w drucie PRĄD.
Robisz pstryk i włączasz PRĄD!
Elektryczny bystry PRRRRĄD!
I skąd światło?
Właśnie stąd!

Temat kompleksowy: O sobie samym.
Czas realizacji: 25.-29.10.2021.
Dziecko:
• Chętnie opowiada o swoich przeżyciach, nabywa ufności w stosunku do nauczyciela i rówieśników.
• Potrafi zbudować dłuższą wypowiedź.
• Chętnie zdobywa nowe umiejętności.