Tematy kompleksowe, wiersze, piosenki, gr. IV
Temat kompleksowy: Babcia i Dziadek.
Termin realizacji: 13.01 – 17.01
Cele:
- poznanie litery n: małej i wielkiej, pisanej i drukowanej,
- kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do starszych,
- poznawanie przybliżonych dat świąt rodzinnych,
- rozwijanie pamięci i uwagi,
- rozwijanie umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi na określony temat,
- orientowanie się, jakie istnieje pokrewieństwo w rodzinie,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8,
Piosenka „Kraina babci i dziadka” (sł. i muz. K. Gowik)
1. Mama w pracy, tata w pracy, mało widzą nas.
Ale za to babcia z dziadkiem zawsze mają czas.
Mama w biegu, tata w biegu, śpieszą się co dnia.
Ale za to babcia z dziadkiem mają niezły plan!
Drzwi krainy czarodziejskiej otwierają nam!
Ref.: A tam lody kolorowe i zabawki odlotowe,
karuzela i spacer z psem,
wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!
A tam kotki jak kłębuszki, a tam bitwa na poduszki.
Potem pizza, a może dżem?
Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!
2. Mama stara się jak może, by być bliżej nas,
ale ciągle goni, goni ją ten wstrętny czas!
Tata stara się jak może, aby z nami być,
ale trudno jest na co dzień tak spokojnie żyć.
Babcia z dziadkiem zapraszają, by się u nich skryć!
wiersz B. Formy „Kocham babcię i dziadka”
Kocham mocno babcię, dziadka –
to nie żarty, moi mili,
dzisiaj im życzenia składam,
by sto latek jeszcze żyli.
Kiedy smutek mnie ogarnia
i wszystkiego mam już dosyć,
dziadek mocno mnie przytuli,
o to go nie trzeba prosić.
Gdy pomyślę o łakociach,
babcia zaraz coś upiecze.
Muszę przyznać, te wypieki
najwspanialsze są na świecie.
Babcia z dziadkiem w wolnych chwilach
przekazują wciąż wytrwale
swym kochanym wnukom, wnuczkom
rad życiowych całą gamę.
Temat kompleksowy: Zima i zwierzęta.
Termin realizacji: 20.01 – 31.01
Cele:
- utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- odkrywanie litery b: małej, wielkiej, drukowanej, pisanej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- zdobywanie doświadczeń plastycznych poprzez zastosowanie techniki malowania pastą do zębów,
- wzbogacenie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających wypowiadania się.
wiersz I. R. Salach „Kto pamięta?”
Leśnik sarnom wyniósł siano
i sól do solniczki,
a wiewiórka chowa w dziupli
swoje smakołyczki.
Lis futerko kupił nowe,
wróble zaś zmieniły piórka.
W sen zapadły jeże, żaby,
śpi już nawet mała pszczółka.
Piosenka „Pomóż ptakom” (sł. i muz. J. Kucharczyk)
1. Zastukały ptaszki w okno:
„Hejże, hejże, dzieci!
Zima mrozem postraszyła,
śnieżek z nieba leci!
Ref.: Dajcie ptaszkom ziarnek
i okruszków chleba!
Gdy na dworze zima,
ptakom pomoc trzeba!”
2. Tata zbija z desek karmnik,
chleb szykuje mama,
słonecznika ziarnka dzieci
wsypią tutaj zaraz.
3. Ile ptaków jest w karmniku,
jak bardzo się cieszą!
Za jedzenie świergotaniem
podziękują dzieciom!