Tematy kompleksowe, wiersze, piosenki, gr. IV

Opublikowano: 2022-11-03 19:16, Numer artykułu: 59512 , Autor: A.Dobiecka

Temat kompleksowy: Babcia i Dziadek.

Termin realizacji: 13.01 – 17.01

 

Cele:

  • poznanie litery n: małej i wielkiej, pisanej i drukowanej,
  • kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do starszych,
  • poznawanie przybliżonych dat świąt rodzinnych,
  • rozwijanie pamięci i uwagi,
  • rozwijanie umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi na określony temat,
  • orientowanie się, jakie istnieje pokrewieństwo w rodzinie,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8,

 

 

Piosenka „Kraina babci i dziadka” (sł. i muz. K. Gowik)

 

1. Mama w pracy, tata w pracy, mało widzą nas.

Ale za to babcia z dziadkiem zawsze mają czas.

Mama w biegu, tata w biegu, śpieszą się co dnia.

Ale za to babcia z dziadkiem mają niezły plan!

Drzwi krainy czarodziejskiej otwierają nam!

 

Ref.: A tam lody kolorowe i zabawki odlotowe,

karuzela i spacer z psem,

wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!

A tam kotki jak kłębuszki, a tam bitwa na poduszki.

Potem pizza, a może dżem?

Wszystko wyczarował dziadek z babcią, ja to wiem!

 

2. Mama stara się jak może, by być bliżej nas,

ale ciągle goni, goni ją ten wstrętny czas!

Tata stara się jak może, aby z nami być,

ale trudno jest na co dzień tak spokojnie żyć.

Babcia z dziadkiem zapraszają, by się u nich skryć!

 

 

wiersz B. Formy „Kocham babcię i dziadka”

 

Kocham mocno babcię, dziadka –

to nie żarty, moi mili,

dzisiaj im życzenia składam,

by sto latek jeszcze żyli.

Kiedy smutek mnie ogarnia

i wszystkiego mam już dosyć,

dziadek mocno mnie przytuli,

o to go nie trzeba prosić.

Gdy pomyślę o łakociach,

babcia zaraz coś upiecze.

Muszę przyznać, te wypieki

najwspanialsze są na świecie.

Babcia z dziadkiem w wolnych chwilach

przekazują wciąż wytrwale

swym kochanym wnukom, wnuczkom

rad życiowych całą gamę.

 

Temat kompleksowy: Zima i zwierzęta.

Termin realizacji: 20.01 – 31.01

 

Cele:

  • utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • odkrywanie litery b: małej, wielkiej, drukowanej, pisanej,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • zdobywanie doświadczeń plastycznych poprzez zastosowanie techniki malowania pastą do zębów,
  • wzbogacenie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających wypowiadania się.

 

wiersz I. R. Salach „Kto pamięta?”

 

Leśnik sarnom wyniósł siano

i sól do solniczki,

a wiewiórka chowa w dziupli

swoje smakołyczki.

Lis futerko kupił nowe,

wróble zaś zmieniły piórka.

W sen zapadły jeże, żaby,

śpi już nawet mała pszczółka.

 

Piosenka „Pomóż ptakom” (sł. i muz. J. Kucharczyk)

 

1. Zastukały ptaszki w okno:

„Hejże, hejże, dzieci!

Zima mrozem postraszyła,

śnieżek z nieba leci!

 

Ref.: Dajcie ptaszkom ziarnek

i okruszków chleba!

Gdy na dworze zima,

ptakom pomoc trzeba!”

 

2. Tata zbija z desek karmnik,

chleb szykuje mama,

słonecznika ziarnka dzieci

wsypią tutaj zaraz.

 

3. Ile ptaków jest w karmniku,

jak bardzo się cieszą!

Za jedzenie świergotaniem

podziękują dzieciom!