Tematy kompleksowe, wiersze, piosenki - gr. I

Opublikowano: 2021-09-13 21:31, Numer artykułu: 43073 , Autor: L.Peplińska

 

MAJ

I tydzień

MOJE ULUBIONE KSIĄŻECZKI

• rozwijanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadań

• zapoznanie z rolą biblioteki i zasadami jej funkcjonowania

• kształtowanie zainteresowania literaturą dziecięcą

• rozwijanie wyobraźni i umiejętności rozwiązywania zagadek słownych

• rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorach

• doskonalenie umiejętności logicznego myślenia i myślenia przyczynowo-skutkowego

• zachęcanie do dbania o posiadane przez dzieci książki

• doskonalenie umiejętności liczenia i przeliczania

 

Wiersz  „Skarga książki”

Jestem książką z dużej szafy.

Wszyscy mówią, żem ciekawa,

więc mnie ciągle ktoś pożycza,

lecz nie cieszy mnie ta sława.

Miałam papier bielusieńki,

ślady na nim Florka ręki.

Pozaginał Jaś mi rogi,

Julek na mnie kładł pierogi.

Krzyś, ze swym zwyczajem zgodnie,

trzymał mnie aż trzy tygodnie.

Narysował na okładce

Staś diabełka, małpkę w klatce.

Anka, Władka siostra mała,

ta mi kartki dwie wyrwała.

Cóż mi z tego, żem ciekawa,

dłużej żyć tak nie potrafię.

Nie będziecie mnie szanować,

to się na klucz zamknę w szafie.

Jan Huszcza

 

Piosenka „Kropki biedronki”

1. Ile kropek ma biedronka?

Dwie, a może trzy?

Trudno zliczyć, daję słowo.

Czy pomożesz mi?

 

Ref. Jedna, druga, trzecia, czwarta,

piąta, szósta kropka.

Jest i siódma, policz z nami,

gdy biedronkę spotkasz.

 

2. Ach! Te kropki, te kropeczki...

Kłopot wielki mam,

bo te małe biedroneczki

chodzą tu i tam.

 

Ref. Jedna, druga, trzecia, czwarta,

piąta, szósta kropka.

Jest i siódma, policz z nami,

gdy biedronkę spotkasz.

 

MAJ

 

II tydzień

 

KIEDY DOROŚLI IDĄ DO PRACY

• poznanie różnych ciekawych zawodów oraz różnych narzędzi pracy

• kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat

• rozwijanie spostrzegawczości

• pobudzenie aktywności oraz ekspresji twórczej

• rozwijanie umiejętności wokalnych

• wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka

• poznanie wartości nabywczej pieniędzy

 

Wiersze:

Aktor

Aktor w życiu i na scenie

Gra bez przerwy przedstawienie,

Po oklaskach lubi sobie

Pożartować w garderobie.

 

Elektryk

Kiedy światło w domu znika,

Trzeba wezwać elektryka,

Bo ten pan się na tym zna

I prąd znajdzie się raz dwa!

 

Lekarka

Gdy ktoś stuknie się, skaleczy,

Pani doktor go wyleczy,

Bo ta pani zna sposoby

I lekarstwa na choroby.

 

Piekarz

Piekarz w nocy nie śpi wcale,

Piecze bułki i rogale,

A najwięcej piecze chleba,

Bo najwięcej go potrzeba!

 

Weterynarz

Gdy koń kaszle lub kuleje,

Kiedy chory pies nic nie je,

Weterynarz nawet w nocy

Nie odmówi im pomocy.

Zbigniew Dmitroca

 

Piosenka „Już potrafię!”

1. Rano z łóżka wyskakuję,

kapcie szybko wkładam,

potem ząbki, buzię myję

i śniadanie zjadam,

potem ząbki, buzię myję

i śniadanie zjadam.

 

2. Na rowerku kolorowym

jadę do przedszkola;

tata biegnie, nie nadąża…

– Halo! Nie pędź! – woła.

Tata biegnie, nie nadąża…

– Halo! Nie pędź! – woła.

 

3. Lekko fruwam aż do nieba

na mojej huśtawce,

czasem biegam też po łące

i zrywam dmuchawce,

czasem biegam też po łące

i zrywam dmuchawce.

 

4. Gdy na dworze niepogoda,

chętnie coś rysuję,

a jak mama mnie poprosi,

obiad z nią gotuję,

a jak mama mnie poprosi,

obiad z nią gotuję.

MAJ

III tydzień

 

MOJA MAMA JEST KOCHANA

 

• zachęcanie do ekspresji artystycznej z wykorzystaniem różnorodnych forma wyrazu

• wdrażanie do skupiania uwagi na rytmach, wychwytywania powtarzających się sekwencji i kontynuowania ich

• zapoznanie z różnymi obowiązkami domowymi i zachęcanie do przyjmowania postawy obowiązkowości

• rozwijanie kompetencji językowych dziecka (m.in. wzbogacanie słownictwa, dbałość o poprawność stylistyczną i gramatyczną wypowiedzi, wypowiadanie się na podany temat)

• zachęcanie do samodzielnego sadzenia kwiatów

• poznanie sposobów pielęgnacji roślin

 

Wiersz „Robotek”

Blacha, gwoździe, drut, śrubokręt i młotek.

Co to będzie?

Mały robot, Robotek.

Dla kogo?

No, nie dla mnie,

ja go dam naszej mamie.

Robotek co dzień o świcie

nastawi dla wszystkich wodę na mycie,

do sklepu zbiegnie na dół

i zakupy zrobi do obiadu.

Pozdejmuje kożuchy z mleka,

szczypiorek drobno posieka,

wyprasuje fartuszki,

guzik przyszyje do bluzki.

Ugotuje, pozmywa, sprzątnie, zrobi pranie,

a mama leżeć będzie na tapczanie

i książki czytać.

Albo nas pytać:

„A może byśmy poszli do kina,

kochani?”.

Joanna Papuzińska

 

Piosenka „Czarodziejskie kredki”

1. Rachu-ciachu kartka z bloku,

wyczaruję coś miłego –

piękny ogród, ciszę, spokój

dla tatusia kochanego.

Wyczaruję błękit nieba,

cztery koty na kolanach –

przecież wiem, że tyle trzeba,

by szczęśliwa była mama.

 

Ref. Hokus-pokus, ram, tam, tam,

czarodziejskie kredki mam.

Hokus-pokus, bum, cyk, cyk,

wyczaruję wszystko w mig!

 

2. Mym rodzicom wyczaruję

las szumiący i jezioro,

każdy tego potrzebuje,

mnie z pewnością tam zabiorą.

Ciągle są tak zabiegani,

tyle mają spraw na głowach!

Może uda mi się dla nich

więcej czasu wyczarować.

 

Ref. Hokus-pokus, ram, tam, tam...

 

MAJ

 

IV tydzień

 

DUŻE I MAŁE RODZINY W AKCJI

• doskonalenie umiejętności przeliczania

• wdrażanie do posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi

• rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej

• przybliżenie czynności wykonywanych przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia

• rozwijanie kompetencji językowych w zakresie mowy

• rozwijanie słownictwa związanego z rodziną

• doskonalenie umiejętności wokalnych

 

Wiersz „Moja rodzina”

Mama, tata oraz brat

to rodzina – to mój świat.

Wszyscy razem się kochamy,

bardzo sobie pomagamy.

Mama jest od przytulania

i buziaków nam dawania.

Tata nosi nas na rękach,

chociaż czasem trochę stęka.

Brat choć starszy, to jest miły.

Ma odwagę, dużo siły.

Wciąż wymyśla fajne sprawy

i zadania, i zabawy.

Mruczek to rodzinny kotek,

który zabrał babci motek,

lecz nie zrobił z wełny szala,

tylko z motkiem długo szalał.

Babcia z dziadkiem przyjeżdżają

i nas wtedy zabierają

na pikniki i spacery,

hulajnogi i rowery.

Gdy rodzinka jest w komplecie,

to nie często – sami wiecie…

Wtedy teatr odwiedzamy

albo razem w scrabble gramy.

I tak mija nam ten czas.

Raz jest kino,

a raz las.

Lecz nieważne, co robimy.

Razem dobrze się bawimy.

Irena Zbroszczyk

 

Piosenka „Do przodu krok”

1. Umiem klaskać, umiem skakać,

to zabawa przedszkolaka,

takiego jak ja i ty,

takiego jak my.

 

Ref. Do przodu krok, do tyłu krok,

potem w bok, hop, hop, hop!

 

2. Narysuję wam niedźwiedzia,

na huśtawce będzie siedział

i na bębnie będzie grał,

i na bębnie grał.

 

Ref. Do przodu krok, do tyłu krok,

potem w bok, hop, hop, hop!

 

3. Potem razem z kolegami

znajdę skrzynię ze skarbami,

a w niej klocków chyba sto,

a w niej klocków sto.

 

Ref. Do przodu krok, do tyłu krok,

potem w bok, hop, hop, hop