Temat kompleksowy, wiersz, piosenka w grupie VII
PAŹDZIERNIK
„Jesień w parku”
TERMIN REALIZACJI: 06.10.25r. – 10.10.25r.
Zagadnienia programowe:
1. Dziecko przypomni sobie zjawiska charakterystyczne dla jesieni.
2. Dziecko rozpozna i nazwie gatunki drzew rosnące w najbliższym
otoczeniu.
3. Dziecko rozwinie właściwy stosunek do świata roślin i zwierząt.
4. Dziecko dostrzeże zmiany zabarwienia liści oraz pozna jej przyczyny.
„JESIEŃ „ (autor nieznany)
Jesień na paluszkach
Spaceruje w parku
I rozdaje wszystkim
Swe skarby w podarku
Wręcza nam bukiety
Kolorowych liści
I smutek zamienia
W roześmiane myśli
Nasypie w berety
Albo do kieszeni –
Kasztanów, żołędzi
I złotych promieni
Pozdrowi wiewiórkę
Roześmianym echem
A potem pożegna –
Cichutko, z uśmiechem...
„Jesieniucha” słowa A. Bernat, muzyka Z. Ciechan
Ale plucha cha, cha
Plucha cha, cha.
Ale dmucha cha, cha
Dmucha cha, cha.
Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.
Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.
Żółta grucha cha, cha
Grucha cha, cha.
Hop do brzucha cha, cha
Brzucha cha, cha.
Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.
Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.
Dla mnie jesień
to jest mucha cha, cha.
Jesień, jesień –
jesieniucha cha, cha.
Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.
Niech tam leje, niech tam wieje.
Ja się bawię, ja się śmieję.
„Jesień w lesie”
TERMIN REALIZACJI: 13.10.25r. – 17.10.25r.
Zagadnienia programowe:
1. Dziecko zaobserwuje przyrodę jesienią i podzieli się swoimi
spostrzeżeniami.
2. Dziecko posegreguje zbiory w kąciku przyrody, np. pod względem
pochodzenia, określonych właściwości, podobieństw, czy przydatności do
dalszych działań.
3. Dziecko rozpozna i nazwie kilka gatunków grzybów (grzyby jadalne i
niejadalne).
4. Dziecko zrozumie, że różnice w sposobie mówienia, chodzenia, uczenia
się, mogą wynikać z cech indywidualnych lub dysfunkcji określonych
narządów. Uczenie się tolerancji i akceptowanie innych takimi, jakimi są.
„ZBIERAMY GRZYBY”
1. Z wielkim koszem idzie jesień po lesie.
Co w tym koszu pani jesień nam niesie.
REF. Kurki, rydze i maślaki
Borowiki i kozaki,
pozbieramy dziś.
2. Poszukamy żółtych kurek pod sosną.
Nad potokiem smaczne rydze nam rosną.
3. Muchomora ominiemy z daleka.
Niech muchomor na złe muchy tu czeka.
„GRZYBOBRANIE” Z. DMITROCA
Nie do wiary! Co ja widzę?
To są przecież piękne rydze.
A tam dalej to kozaki,
Słynne w lesie przystojniaki.
Spore stadko żółtych kurek
Też wyległo na pagórek.
Pełno grzybów dookoła,
Kto je wszystkie zebrać zdoła?
Chodźcie, grzybki, do mnie, chodźcie!
Tylko, proszę was, nie psoćcie!
Zejdźcie z drogi muchomory,
Nie zamierzam znów być chory!
Uciekajcie złe szatany!
Znam na wylot wasze plany!
Żaden grzyb mnie nie oszuka,
Bo nie poszła w las nauka.
By się ustrzec przed chorobą,
Atlas grzybów niosę z sobą!
Nauka dwóch zwrotek
„Dary jesieni na talerzu”
TERMIN REALIZACJI: 20.10.25r. – 31.10.25r.
Zagadnienia programowe:
1. Dziecko rozpozna i nazwie warzywa i owoce rodzime oraz egzotyczne
dostępne w naszym kraju.
2. Dziecko wyodrębni charakterystyczne cechy warzyw i owoców (kształt,
barwa, smak, zapach) oraz różnice w sposobie przechowywania i spożywania a
także wartości odżywcze.
3. Dziecko zgromadzi i posegreguje owoce i warzywa w kąciku
przyrody.
4. Dziecko rozwinie zasób słownictwa poprzez poznawanie i kojarzenie nazw
nowych przedmiotów, zjawisk, zdarzeń.
Kownacka „Jarzynowy teatrzyk”
Na co się przyda pietruszka?
- My z niej zrobimy Kopciuszka!
Królewna będzie z makówki,
a z kukurydzy - wróżka!
Siostry i zła macocha
będą z tykwy i karczocha.
Z perkatego ziemniaczka-
będzie skrzatek pokraczka.
Z dyni zrobimy karetę,
ogórek będzie stangretem.
Z kapuścianych głąbków-
Pareczka gołąbków
No - i cała bajka będzie
z tego co na grzędzie!
„SMACZNE WARZYWA”
1. Rudą marcheweczkę lubią wszystkie dzieci,
A, gdy ją wyciśniesz zdrowy soczek leci
Ref. Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy
Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy
2. Listeczki sałaty zajączki zjadają,
Dlatego po łące, tak szybko biegają.
Ref. Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy
Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy
3. Bo wszystkie warzywa, jeśli tego nie wiesz,
to są witaminki dla mnie i dla ciebie
Ref. Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy
Ciach, ciach, ciach pokroimy surówkę zrobimy