Tematy kompleksowe, wiersze, piosenki, gr. V
Marzec
Temat kompleksowy;
,, Nie jesteśmy sami w Kosmosie”
Cele
Dziecko:
- pozna nazwy planet Układu Słonecznego
- wymieni nazwy wybranych gwiazdozbiorów
- pozna wygląd zapisu cyfrowego liczby 9
- pozna literę z – małą i wielką, pisaną i drukowaną
"Każdy chciałby być odkrywcą"
Znam już dobrze kraj nasz, Polskę
miasta, góry, morze.
Byłem także w innych krajach-
Zwiedziłem Europę.
Ref: Chcę poznać cały świat:
Kontynenty, morza, oceany.
A kiedy już na Ziemi wszystko zwiedzę,
Rakietą w kosmos polecę.
Znam też inne kontynenty:
Azję i Afrykę,
A niedługo także zwiedzę
Ogromną Amerykę
Ref: Chcę poznać cały świat:
Będę pływał wielkim statkiem
Latał samolotem,
Podróżował autokarem
I jeździł autostopem.
,,Ufoludki”
W piaskownicy za przedszkolem
wylądował srebrny spodek,
a ze spodka już po chwili
ufoludki wyskoczyły.
Małe, zwinne i zielone,
mądre i zaciekawione
wymierzyły i zbadały
ławki, piłki, trawnik cały.
Odleciały Mleczną Drogą
na planetę Togo- Togo
został po nich pył magiczny,
taki był mój sen kosmiczny.
„POZNAJEMY RÓŻNE RODZAJE TEATRU”
TERMIN REALIZACJI: 10.03.25r. – 14.03.25r.
Zagadnienia do realizacji:
• Dziecko pozna różne rodzaje teatru (lalkowy, żywego
aktora, cieni, palcowy).
• Dziecko pomoże w przygotowaniu kącika tematycznego
związanego z teatrem.
• Dziecko będzie umiejętnie posługiwało się zgromadzonymi
rekwizytami w różnych typach teatru.
• Dziecko swobodnie zaimprowizuje w kąciku teatralnym
znane utwory literackie lub wymyślone przez siebie.
• Dziecko obejrzy przedstawienie teatralne w przedszkolu.
• Dziecko pozna literę Ł, ł.
„Teatrzyk cieni”
Jesień. Długie wieczory,
a taki krótki dzień!
Lecz nudzić się nie można
jeśli jest z nami cień.
Trzeba tylko z papieru
wyciąć różne postacie,
potem lampę zaświecić
i już – teatrzyk macie!
W tym dziwnym teatrzyku
grają aktorzy – cienie.
Chodzą, tańczą, śpiewają
na ścianie jak na scenie.
R. Przymus
„Teatr lalkowy”
1. Ujrzycie piękną królewnę
lub śmieszne różowe smoki.
Kot w butach cicho przybiegnie,
trzy świnki się wezmą pod boki.
REF. W teatrze lalkowym teatrze,
bajki mieszkają za kurtyną.
W teatrze możesz popatrzeć
jak wesoło płyną.
W teatrze lalkowym teatrze
dzieciom pięknieją marzenia.
W małym bajkowym teatrze
świat w bajkę zamienia.
2. Kopciuszek tańczy na balu
śpiewa wiewiórka i zając.
Pod liściem śpi Tomcio Paluch
Muminki po łące biegają.
„W ŚWIECIE ZEGARÓW – CO TO JEST
CZAS?”
TERMIN REALIZACJI: 24.03.25r. – 28.03.25r.
Zagadnienia do realizacji:
• Dziecko pozna rożne rodzaje zegarów.
• Dziecko pozna dawne i współczesne sposoby mierzenia
czasu.
• Dziecko wykazujące chęć podejmie próbę odczytywania
wskazań zegara tarczowego (tylko pełne godziny).
• Dziecko określi czas trwania wykonywanych czynności.
• Dziecko poprawnie zastosuje pojęcia: długo, krótko, dłużej,
krócej, szybko, wolno.
• Dziecko zorganizuje w sali kącik tematyczny i ustali zasady
korzystania z niego.
• Dziecko w różnych zabawach poda pierwszą sylabę wyrazu,
wyszuka wyrazy rozpoczynające się tą samą sylabą, dopowie
ostatnią sylabę w wyrazach dwusylabowych.
• Dziecko pozna literę F, f.
„Zegar”
Idzie zegar cyku, cyku
nie ustaje dniem i nocą.
Czas odmierza równiuteńko.
Na co? Po co? Na co? Po co?
Żebyś w porę wstał z łóżeczka,
zjadł śniadanie bez pośpiechu.
I nie pędził do przedszkola
aż zabraknie ci oddechu.
„U zegarmistrza”
1. U zegarmistrza gra muzyka
aż się zasłuchał cały dom.
Bo sto zegarów na raz tyka
a jeden bije bim, bam, bom.
REF. Cyk, cyk, cyk, cyk
Cyk, cyk, cyk, cyk
bim bam bom
2. Zegar z kurantem przerwał drzemkę
aż stare kółka drgnęły w nim.
I oto zegar gra piosenkę
starą melodię rym, cym, cym.
3. U zegarmistrza dzwoni budzik
niech szybko wstaje ten co śpi.
Zaraz kukułka się obudzi
co nie kukała cztery dni.