Tematy kompleksowe, wiersze, piosenki, gr. V
Kwiecień
Temat kompleksowy;
,, Rozmawiamy o ptakach, ich budowie,
przystosowaniu do życia w różnych środowiskach”
Termin realizacji: 31.03 - 4.04
Cele
Dziecko:
- pozna elementy budowy ptaków, ciekawostki o ich życiu
- rozumie potrzebę ochrony ptaków,
- doskonali umiejętność rozpoznawania monet i banknotów,
posługiwania się nimi w codziennym życiu
-pozna literę ,,f” – małą i wielką, pisaną i drukowaną
- pozna zasadę powstawania tęczy
„JAKI NASTRÓJ JEST W TEATRZE,
ŻE ZACHWYCAMSIĘ GDY PATRZĘ”
Piosenka o ptakach
Słońce wstaje na niebie,
wstańcie dzieci, raz, dwa,
śpiące ptaki budzimy,
ptasie śpiewy zabrzmią nam.
Uśmiechnięte małe twarze,
wstają razem z ptakami.
Ich piosenki nas ogrzewają,
świat staje się bajkami.
Ptaki naszym przyjacielem,
śpiewem cały dzień radują,
fruną ponad chmurami,
dzieci z nimi się radują.
Razem wznosimy ręce,
na ptakach się wzorujemy,
ich kolorowe piórka,
senne sny nam przywołują.
Ptaki naszym przyjacielem….
Kiedy noc do nas wraca,
ptaki skrzydła składają,
w domach cicho zasypiamy,
i się śpiewom oddajemy.
Ptaki
Przyszła wiosna,
a tuż za nią,
ptaki przyleciały.
Teraz będą, jak co roku,
gniazda zakładały.
Bocian lubi patrzeć z góry
– Dom ma na topoli.
Za to żuraw
wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.
A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka swoje jajka
niesie do sąsiada.
Tyle ptaków
powróciło do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!.
TERMIN REALIZACJI: 07.04.25r. – 11.04.25r.
Zagadnienia do realizacji:
1. Dziecko przypomni sobie pracę „ludzi teatru”, jakie pełnią funkcje.
2. Dziecko utrwali nawyki kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych
– TEATR.
3. Dziecko usprawni wypowiedzi i wzbogaci swój słownik w związku z tematem
kompleksowym.
4. Dziecko przedstawi własną interpretację dowolnego utworu z literatury
dziecięcej. Wykorzysta niewerbalne środki wyrazu: ruchy ciała, rąk, gesty,
mimikę – nazwie wyrażane stany i emocje.
5. Dziecko usprawni technikę czytania krótkich tekstów.
6. Dziecko wykona sylwety do inscenizacji tekstu.
7. Dziecko weźmie udział w zabawach tematycznych z wykorzystaniem różnych
rekwizytów teatralnych.
J. Kulmowa „Teatr jak żywy”
A w teatrze wszystko inaczej.
Tu naprawdę żyje to, na co patrzę.
Aktor, co króla gra,
wcale nie jest za szybą ze szkła.
Ta aktorka widzi mnie na pewno,
chociaż jest złotowłosą królewną
I ten książę, piękny szalenie
jest o krok ode mnie – choć na scenie.
Więc nie wierzę, że jak wejdę za kulisy,
to królewna jasnowłosa będzie, książę łysy.
Bo jeżeli nie za szkłem, nie na taśmie,
To ta bajka musi być naprawdę, tu właśnie!
Obok mnie dzieją się te dziwy.
Kocham teatr, bo jest inny: żywy.
Piosenka „Magiczne miejsce” Marek Majewski
1. Teatr to jest widownia i scena,
niby nic magicznego w tym nie ma.
Aż do chwili gdy nagle na scenie
dziwne zacznie się przedstawienie.
REF. Bo w teatrze, w teatrze, w teatrze,
czarodziejskie jest to na co patrzę.
Gdy się tylko podnosi kurtyna
to od razu czar działać zaczyna.
2. Każda bajka się staje prawdziwa.
Gaśnie światło i scena ożywa.
Wszystko może się zdarzyć na scenie
działa czar póki trwa przedstawienie.
3. Teatr gra Każdy ma czego szuka,
A to wszystko nazywa się sztuka.
Gdy dorosnę to może tu wrócę
żeby zagrać na scenie w tej sztuce.