Tematy kompleksowe, wiersze, piosenki, gr. V

Opublikowano: 2022-11-03 19:21, Numer artykułu: 59514 , Autor: A.Dobiecka

Temat kompleksowy;
,,Łąka w maju”
Cele
Dziecko:
- rozpozna kwiaty, zioła i zwierzęta – mieszkańców łąki
- wyjaśni znaczenie barw ochronnych w życiu zwierząt
- utrwali liczby i znaki matematyczne oraz umiejętność dokonywania
obliczeń

 

„Karuzela na łące” (sł. i muz. K. Gowik)
1. Dzień radosny dziś na łące,
mocno i gorąco świeci majowe słońce.
Dobry humor się udziela,
przyjechała karuzela,
będzie wielki bal!
Ref.: Na majowej łące karuzela
dla biedronki, osy i dla trzmiela.
I mrówka jedzie z chrząszczem,
i żaba, i chrabąszcze,
i konik polny wskoczył,
i żuczek się przytoczył.
A karuzela wiruje w koło,
muzyczka gra wesoło, daba, daba, dam!
2. Kwiaty cieszą się z pogody
i sukienki zakładają -to pokaz mody!
Maki, chabry, fiołki, dzwonki.
Na nich muszki i biedronki uśmiech w koło ślą!
Ref. Na majowej łące…
3. Pająk nad porządkiem czuwa,
a motylek wraz z rodziną wysoko fruwa.
Pszczoła miód rozdaje wszystkim,
pachną trawy, zioła, listki i tak cudnie jest!
Ref. Na majowej łące…

 

„Kolorowa łąka” B. Forma

Powiał letni wietrzyk,
łąka zapachniała
świeżą koniczyną,
pokryła się cała.
Brzęczą głośno pszczoły,
pracują wytrwale.
Zapylają kwiaty,
nie nudzą się wcale.
Słońce ciepłe blaski
na ziemię wysyła.
Mienią się w nich
skrzydła pięknego motyla.
Na łące tej chciałabym
znaleźć się przez chwilę
i stać się prześlicznym,
barwnym motylem

 

 

„BYDGOSZCZ - NASZE MIASTO”

TERMIN REALIZACJI: 19.05.25r. – 23.05.25r.

.

Zagadnienia do realizacji:

1. Dziecko utrwali nazwę naszego regionu oraz jego główne
miasta.

2. Dziecko przypomni sobie historię, zwyczaje, sztukę
ludową i folklor Kujaw.

3. Dziecko zapamięta niektóre słowa gwary kujawskiej.

4. Dziecko wysłucha różnych legend związanych z naszym
regionem.

5. Dziecko zapamięta nazwę swojej miejscowości, adres
przedszkola oraz domowy.

6. Dziecko pozna ważniejsze obiekty Bydgoszczy.

7. Dziecko zainteresuje się historią oraz teraźniejszością
swojego miasta.

 

„MOJA BYDGOSZCZ”

Bydgoszcz – to nie są moje wymysły,
to nie tylko miasto koło Wisły.
To nie bloki, szare kamienice,

ani też smutne, czarne ulice.
Bydgoszcz – to nie bajeczka,
to Brda, całkiem spora rzeczka.
To zielony Myślęcinek –
wszystkich rodzin odpoczynek.

Bydgoszcz – to spichrze dawne,
domki dziwne, zabawne.
Tu Łuczniczka – śmieszna pani z łukiem
jest też jej hala, gdzie imprez moc z hukiem.
Bydgoszcz – to jest taka brama,
pilnuje swe dzieci niczym nasza mama.
Już wiem, chociaż jestem mała,
że na zawsze bym tu została.

 

„BYDGOSZCZ”

1. Nazwę Bydgoszcz dziel na dwoje
poznasz braci Byd i Gost.
A legenda Wam opowie
jak stworzyli miasto to.

REF. Tra, la, la, tra, la, la.
Swoje miasto dobrze znam.
Tra, la, la, tra, la, la
Swoje miasto dobrze znam.

2. Tu Opera, tramwaj wodny.
Filharmonię Bydgoszcz ma.
Mieszkał tutaj Pan Twardowski
płynie tędy rzeka Brda.

 

Czerwiec

„DZIECIĘCE PRZYJAŹNIE – DOBRZE JEST RAZEM W

GRUPIE”

TERMIN REALIZACJI: 02.06.25r. –06.06.25r.

Zagadnienia do realizacji:

1. Dziecko zaprezentuje własną osobę poprzez podawanie jak
największej ilości cech wyglądu i charakteru.
2. Dziecko będzie uczestniczyło w zabawach, działaniach dających
możliwość obserwowania siebie na tle innych oraz poznawania
własnych możliwości, mocnych stron i słabych stron.
3. Dziecko dokona oceny własnego zachowania i działalności w
różnych sytuacjach.
4. Dziecko nazwie własne stany emocjonalne: strach, gniew, złość,
smutek oraz wyrazi własne emocje i uczucia w toku zabaw, zajęć,
rozmów.

5. Dziecko uszanuje prawa kolegów, będzie przestrzegało zakazu
jakiegokolwiek krzywdzenia innych osób.
6. Dziecko użyje zwrotów grzecznościowych w stosunku do
kolegów, dorosłych adekwatnych do konkretu sytuacyjnego.
7. Dziecko będzie przestrzegało ustalonych zasad funkcjonowania
w grupie.

 

„Kwoka” Jan Brzechwa
Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka

I mówiła z przekonaniem:
„Grunt to dobre wychowanie!”
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
„Widział kto takiego osła?!”
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka, gniewna i surowa,
Zawołała: „A to krowa!”
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
„Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!”
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka wściekła.
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: „Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno... Wszyscy się wynoście!”
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana,
była dobrze wychowana?

 

„Podajmy sobie ręce”

1. Chociaż świat dokoła
Dziwny jest i wielki.
A my tacy mali
Mali jak kropelki.

REF. Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence
W ogródku przed domem na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce przez burzę i przez tęczę
Pod gwiazdą daleką nad rzeczką i rzeką.

2. Kiedy nagle z bajki
Zniknie dobra wróżka.
Kiedy szary smutek
Wpadnie do fartuszka.

 

 

„POZNAJEMY RÓŻNE ZABAWY
LOGOPEDYCZNE, BO CHCEMY
POPRAWNIE MÓWIĆ ”

TERMIN REALIZACJI: 16.06.25r. – 20.06.25r.

Zagadnienia do realizacji:

1. Dziecko wykona różne zabawy i ćwiczenia oddechowe,
fonacyjne oraz artykulacyjne;
2. Dziecko poprzez zabawy rozwinie pojemność płuc;
3. Dziecko zwróci uwagę na prawidłową artykulację
poszczególnych głosek;
4. Dziecko udoskonali sprawność narządów artykulacyjnych (warg,
języka);
5. Dziecko postara się prawidłowo wypowiedzieć wyrazy, zdania i
teksty z trudnościami logopedycznymi.

 

„SZPAK”

Szedł po drodze szpak,
do szkoły się uczyć,
i tak sobie śpiewał:
szpu – szpu
szpa – szpa
szpo – szpo

szpe – szpe
szpi – szpi.
Taki śmieszny szpak,
co uczyć się chciał.

 

„LOGOPEDIA”

1.Szczotka, szmata, rower, rura
zaraz będzie awantura.
Chrząszcz brzmi w trzcinie albo w lesie.
a nam bardzo mówić chce się.

Mów poprawnie,
mów poprawnie.
Tak jest dobrze,
tak jest ładnie.
Każdy Domiś o tym wie
jak poprawnie mówi się.

2. Ćwiczysz z nami, problem zniknie,
To jest właśnie gimnastyka.
Otwórz usta, ćwicz oddechy
logopedzie ślij uśmiechy.