Tematy kompleksowe, wiersz, piosenka gr.V

Opublikowano: 2021-08-31 16:49, Numer artykułu: 42690 , Autor: L.Pstrąg

„PODRÓŻUJEMY PO NASZEJ STOLICY - WARSZAWIE ”

 

TERMIN REALIZACJI: 02.05.22r. – 06.05.22r.

Zagadnienia do realizacji:
1. Dziecko odnajdzie na mapie stolicę Polski- Warszawę oraz największe rzeki naszego kraju.

2. Dziecko pozna herb Warszawy.

3. Dziecko zrozumie pojęcie: stolica oraz rolę jaką odgrywa w naszym kraju.

4. Dziecko wzbogaci czynny słownik o wyrażenia: Belweder, Sejm, ministrowie, posłowie.

5. Dziecko pozna zabytki stolicy oraz współczesną Warszawę.
6. Dziecko wyrazi emocje i uczucia w sposób werbalny i pozawerbalny w formie akceptowanej społecznie.

 

„WIŚLANA SYRENKA”

Wypłynęła z Wisły
srebrzysta syrenka.
Miała piękny ogon rybi
ta dziwna panienka.
Nagle zobaczyła
dom na brzegu Wisły
- Tutaj będę właśnie mieszkać
powiedziała wszystkim.

Będę Was broniła
tym wiślanym mieczem.
Niech w spokoju rybak łowi,
piekarz chleby piecze.
I tak zamieszkała
Syrenka w Warszawie.
Wczoraj w parku ją widziałem
jak tańczyła z pawiem.

 

„WARSZAWA”

1. Jaka piękna jest Warszawa!
Ile domów, ile ludzi!
Ile dumy i radości
w sercach nam stolica budzi!


2. Ile ulic, szkół, ogrodów,
placów, sklepów, ruchu, gwaru,
kin, teatrów, samochodów
i spacerów i obszaru!


3. Aż się stara Wisła cieszy,
Ze stolica tak urosła,
bo pamięta ją maleńką,
a dziś taka jest dorosła.

 


„BYDGOSZCZ - NASZE MIASTO”

TERMIN REALIZACJI: 09.05.22r. – 13.05.22r.

 Zagadnienia do realizacji:

1. Dziecko utrwali nazwę naszego regionu oraz jego główne miasta.

2. Dziecko przypomni sobie historię, zwyczaje, sztukę ludową i folklor Kujaw.

3. Dziecko zapamięta niektóre słowa gwary kujawskiej.

4. Dziecko wysłucha różnych legend związanych z naszym regionem.

5. Dziecko zapamięta nazwę swojej miejscowości, adres przedszkola oraz domowy.

6. Dziecko pozna ważniejsze obiekty Bydgoszczy.

7. Dziecko zainteresuje się historią oraz teraźniejszością swojego miasta.

 

„MOJA BYDGOSZCZ”
Bydgoszcz – to nie są moje wymysły,
to nie tylko miasto koło Wisły.
To nie bloki, szare kamienice,
ani też smutne, czarne ulice.
Bydgoszcz – to nie bajeczka,
to Brda, całkiem spora rzeczka.
To zielony Myślęcinek –
wszystkich rodzin odpoczynek.

Bydgoszcz – to spichrze dawne,
domki dziwne, zabawne.
Tu Łuczniczka – śmieszna pani z łukiem
jest też jej hala, gdzie imprez moc z hukiem.
Bydgoszcz – to jest taka brama,
pilnuje swe dzieci niczym nasza mama.
Już wiem, chociaż jestem mała,
że na zawsze bym tu została.


„BYDGOSZCZ”

1. Nazwę Bydgoszcz dziel na dwoje
poznasz braci Byd i Gost.
A legenda Wam opowie
jak stworzyli miasto to.

REF. Tra, la, la, tra, la, la.
Swoje miasto dobrze znam.
Tra, la, la, tra, la, la
Swoje miasto dobrze znam.

2. Tu Opera, tramwaj wodny.
Filharmonię Bydgoszcz ma.
Mieszkał tutaj Pan Twardowski
płynie tędy rzeka Brda.

 


„BARDZO LUBIMY BUŁKI, CHLEB I ROGALE, DLATEGO POZNAJEMY PRACĘ PIEKARZA”

TERMIN REALIZACJI: 16.05.22r. – 20.05.22r.

 Zagadnienia do realizacji:

1. Dziecko pozna zawód piekarza.

2. Dziecko weźmie udział w wycieczce do piekarni.

3. Dziecko pozna proces powstawania różnego rodzaju pieczywa.

4. Dziecko omowi obrazki, ilustracje, historyjki obrazkowe i dostrzeże w nich zależności, złożoność sytuacji oraz związki przyczynowo skutkowe.

5. Dziecko pozna i opisze niektóre elementy środowiska społecznego, technicznego, przyrodniczego – poszerzy słownictwo, połączy nazwy z przedmiotem, stworzy pojęcia ogólne.

 

„CHLEB”

Pszenny – jak święto,
jak puch puchowy.
Razowy – jędrny,
ciemny i zdrowy.
Z makiem – jak…
z bajki o dobrym królu.
Z miodem pachnący
jak plastry w ulu.
Żytni – powszedni i doskonały.
Wiejski, pytlowy:
czarny i biały…
Krzywo łamany
czy równo cięty –
Każdy z nich święty.


M. Nawrocka

„CHLEB DLA CIEBIE”

1) Kiedy śpimy smacznie w łóżku
tysiąc gwiazd na niebie.
Jest ktoś taki, kto pracuje,
piecze chleb dla Ciebie.
Abyś rano mógł w przedszkolu
jeść świeżutki chlebek.
Piekarz całą noc pracuje
piecze chleb dla Ciebie.

REF. Rogalik, bułeczka
bardzo pyszne są.
I już wszystkie dzieci
zajadać je chcą.
Jest chlebek chrupiący
pyszną skórkę ma.
La, la, la, la, la, la.

2) A kto słodkie bułki piecze
i pyszne ciasteczka.
Wielkie torty i makowce
lukrowe serduszka.
To cukiernik jest mój drogi
on dla nas to robi.
Abyś latem dla ochłody
pyszne mógł jeść lody.

 

„DO SZKOŁY”

 TERMIN REALIZACJI: 23.05.22r. – 03.06.22r.

 Zagadnienia do realizacji:

1. Dziecko pozna pracę nauczyciela.

2. Dziecko obejrzy szkołę oraz pozna przeznaczenie poszczególnych jej pomieszczeń.

3. Dziecko wie, jak należy zachować się w miejscu publicznym.

4. Dziecko poszerzy wiadomości o czekających go obowiązkach szkolnych.

5. Dziecko zachowa normy i zasady warunkujące bezpieczeństwo podczas zajęć, zabaw oraz różnej działalności.

 

„Idziemy do szkoły”

Idziemy do szkoły, do jasnych klas.
Każdy radosny, każdy wesoły.
Nauka czeka nas.
I książka ta prawdziwa
mądrą literką nas woła.
Zeszyt, pióro, ołówek nas wzywa,
wzywa nas szkoła.

I znów tu małe dzieci
na tych krzesełkach zasiądą.
Czas im przyjemnie zleci,
wesoło bawić się będą.
A my wspominać będziemy
nasze kochane przedszkole,
bo już naprawdę idziemy
na piątkach uczyć się w szkole.

I.Landau

„Szkoło, szkoło, jak się masz”

1. Przyszliśmy dzisiaj pierwszy raz
nieznana jeszcze nam szkoła.
Trochę niepewnie każdy z nas
rozgląda się dookoła.

REF. Szkoło, szkoło, jak się masz
jesteśmy już uczniami.
O to książka, zeszyt nasz
i szkolny rok przed nami.

2. Ty także nowy, tak jak ja
i patrzysz na mnie przyjaźnie.
Gdy razem idą pierwszaki dwa
od razu robi się raźniej.

3. Ty też na pewno będziesz rad
z uśmiechem zbliżyć się do mnie.
Gdybyś tak przy mnie w ławce siadł
lubiłabym Cię ogromnie.