Temat kompleksowy, wiersz, piosenka gr. III

Opublikowano: 2025-09-14 14:29, Numer artykułu: 101654 , Autor: K.Kiełkowska

Temat kompleksowy:  

Zwierzęta domowe. 

Czas trwania: 24 – 28.11.2025 r. 

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze: 

  • Próby opisania wyglądu zewnętrznego zwierzęcia, 

  • Kształtowanie potrzeby opiekowania się zwierzętami, 

  • Zapoznanie z pracą weterynarza, 

  • Doskonalenie rozpoznawania odgłosów zwierząt domowych, 

  • Identyfikowanie i określenie swoich emocji, 

  • Grupowanie przedmiotów ze względu na ich wielkość, 

  • Różnicowanie wielkości: duży, większy, największy, mały, mniejszy, najmniejszy, 

  • Przeliczanie w zakresie 1-3. 

 

WIERSZ

Kto mnie pocieszy D. Niemiec 

 

Gdy jest ci smutno, przytul swego misia. 

Miś jest przyjacielem dzieci nie od dzisiaj. 

Ma mądre, okrągłe oczka i nosek malutki. 

Na pewno przegoni wszystkie twe smutki. 

Wtulasz się w jego futerko i będzie lepiej ci. 

Mis najlepszym przyjacielem na wszystkie smutne dni. 

 

PIOSENKA

Pan weterynarz sł. A. Wacłwski, K. Bayer, muz. K. Bayer 

 

Pan weterynarz leczy zwierzęta: 

Pieski, króliki, małe kocięta. 

Leczy papugi, świnki i konie, 

On wyleczy także w zoo wielkie słonie. 

Bo weterynarz to lekarz dla zwierząt, 

On ich choroby doskonale zna. 

Zbada słuchawkami, lekarstwa zapisze, 

A kiedy trzeba, nawet zastrzyk da. 

 

Co to wąż boa, pająk włochaty, 

Czy świnka morska, piesek kudłaty, 

Pan weterynarz zwierzę to zbada, 

Powie, co dolega, choć to trudna sprawa. 

Bo weterynarz to lekarz dla zwierząt, 

On ich choroby doskonale zna. 

Zbada słuchawkami, lekarstwa zapisze, 

A kiedy trzeba, nawet zastrzyk da. 

 

 

 

Temat kompleksowy:  

Zimno, coraz zimniej 

Czas trwania: 01 – 05. 12. 2025 r. 

 

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze: 

  • Rozwijanie postawy szacunku i właściwych zachowa społecznych, 

  • Utrwalanie nazw zwierząt,  

  • Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej: zimowe mieszkania zwierząt, zwierzęta zasypiające na zimę, 

  • Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt futerkowych, 

  • Poznanie zasad odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt, 

  • Posługiwanie się określeniami: miękki, szorstki, 

  • Ćwiczenia mięśni narządów mowy na wyrazach dźwiękonaśladowczych, 

  • Porównywanie liczebności zbiorów. 

 

WIERSZ

Kto pamięta o zwierzętach 

 I. Salach 

 

Cisza w lesie coraz głębsza, 

Pochowały się zwierzęta. 

Co też zimą będą jadły? 

Czy też o nich ktoś pamięta? 

Pan leśniczy dba o sarny 

W swej leśnej zagrodzie. 

My o ptaki dbać musimy, 

Lecz w naszym ogrodzie. 

 

PIOSENKA

Ślady na śniegu  

sł. U. Piotrowska, muz. M. Melnicka-Sypko 

 

 

Szukamy z tatą śladów na śniegu. 

Może poszukasz też? 

Tutaj sarenka przemknęła w biegu, 

a tam był dziwny zwierz. 

 

Tropy prowadzą we wszystkie strony. 

Kto mógł zostawić je: 

stado wróbelków albo gawrony? 

Zagadkę poznać chcę. 

 

Różne kreseczki, kółka, 

kwadraty, pełen tajemnic świat. 

Trzymam się mocno rękawa taty, 

bo wieje mroźny wiatr.