Tematy kompleksowe, wiersz, piosenki gr. III
Piosenka „Piosenka o instrumentach”
I. To jest taki dom zaklęty.
W domu grają instrumenty.
Grają, grają wciąż od nowa,
jakby ktoś je zaczarował.
Ref.: Chodźmy prędko, chodźmy tam,
puzon drzwi otworzy nam!
Chodźmy prędko raz i dwa tam,
gdzie koncert ciągle trwa!
II. Czary-mary, czary-mary,
grają skrzypce i gitary,
kran w łazience jest popsuty,
kapią z niego złote nuty.
Ref.: Chodźmy…
III. Grają w domu fortepiany,
okna, ściany i dywany,
grają flety i bębenki,
wszędzie kręcą się piosenki.
Wiersz „Gdzie mieszka muzyka?” E. Stadtmuller
Gdzie mieszka muzyka?
W wesołych strumykach,
w zielonych skrzydełkach
polnego konika.
Gdzie mieszka muzyka?
W piosence słowika,
na dachu, po którym
deszcz tańczy walczyka.
Gdzie mieszka muzyka?
W klawiszach i smykach,
i w strunach, i w dłoni,
co strun tych dotyka…
Kwiecień
Temat: „W krainie muzyki” Czas realizacji: 1 tydzień (31.03.-04.04.2025r.)
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
- Zapoznanie dzieci z wyglądem, nazwą oraz dźwiękiem poszczególnych instrumentów
- Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
- Rozwijanie zainteresowań plastyczno-technicznych
- Doskonalenie umiejętności przeliczania oraz porównywania przedmiotów ze względu na wielkość
Piosenka „Pisanki, pisanki” K. Parnowska- Różęcka
Pisanki, pisanki, jajka malowane
nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki jajka kolorowe,
na nich malowane bajki pisankowe.
Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance piękne opowiastki.
Wiersz „Pisanki” D. Gellner
Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
Świąteczne Życzenia!
Kwiecień
Temat: „Wielkanocne zwyczaje” Czas realizacji: 2 tygodnie (07.04.-18.04.2025r.)
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
- Zapoznanie z wybranymi polskimi tradycjami świątecznymi i poszerzanie słownictwa z nimi związanego
- Rozwijanie zainteresowań plastyczno-technicznych
- Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz doskonalenie orientacji przestrzennej
- Usprawnianie aparatu artykulacyjnego
Piosenka „Stary Donald”
Stary Donald farmę miał ija ija o
Na niej kury hodował ija ija o
Koko tu koko tam
Wszędzie koko tu i tam
Stary Donald farmę miał ija ija o
Na niej kaczki hodował ija ija o
Kwa, kwa tu kwa, kwa tam
Wszędzie kwa, kwa tui tam
Stary Donald farmę miał ija ija o
Na niej gęsi hodował ija ija o
Gę gę tu gę gę tam
Wszędzie gę gę tu i tam
Stary Donald farmę miał ija ija o
Na niej indyki hodował ija ija o
Gul gul tu gul gul tam
Wszędzie gul gul tu i tam.
„Wiersz „Co słychać na łące?” H. Bechlerowa
Idą drogą kotki dwa,
każdy wielki koszyk ma.
A na łące koło chaty
stoi krowa w czarne łaty.
- Krówko, czy masz mleko słodkie?
- Daj nam dużo! – proszą kotki.
- Daj nam mleka pełne kosze,
zapłacimy Ci dwa grosze.
Nic nie rzekła krowa w łaty,
jadła trawę, gryzła kwiaty.
A koń, co za płotem stał
na caluśki głos się śmiał.
Kwiecień
Temat: „Na wsi- poznajemy zwierzęta gospodarskie” Czas realizacji: 2 tygodnie (21.04.-02.05.2025r.)
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
1. Poznanie wybranych zwierząt gospodarskich - nazwy i wygląd, sposób poruszania się i odżywiania
2. Uświadomienie potrzeby hodowania roślin jako niezbędnych do wyżywienia człowieka
3. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenia
4. Doskonalenie umiejętności liczenia oraz klasyfikowania przedmiotów ze względu na określoną cechę
5. Zapoznanie dzieci z produktami pochodzącymi od zwierząt gospodarskich
6. Rozwijanie aparatu mowy u dzieci
7. Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
8. Doskonalenie umiejętności tworzenia prac technicznych z wykorzystaniem różnych materiałów